Czy wiesz, że:
– Nasz metabolizm bezpośrednio wpływa nie tylko na masę ciała, ale też zdolność koncentracji, nastrój i ogólną energię.
– Zła przemiana materii wywołuje senność i utrudnia uczenie się.
– Błonnik pokarmowy reguluje nasz metabolizm i ułatwia usuwanie resztek pokarmowych.

– Błonnik Witalny sprzyja utracie tkanki tłuszczowej na kilka sposobów:
* w układzie pokarmowym absorbuje wilgoć i wypełnia żołądek, dzięki czemu nie odczuwamy głodu,
* wydłuża czas przyswajania przez organizm pokarmu – gdy węglowodany i tłuszcze są trawione wolniej, jest mniejsza szansa, że zamienią się w ciele w tkankę tłuszczową,
* reguluje poziom cukru we krwi – dzięki temu nie doświadczamy gwałtownych wahań poziomu cukru, które wywołują nagłe napady głodu.

– Dzięki zdolności do spowalniania wchłaniania glukozy Błonnik jest zalecany również cukrzykom.
– Błonnik Witalny obniża ciśnienie krwi dzięki zdolności do wiązania jonów sodu.
– Przechodząc przez jelita, wchłania płyny i toksyny, przez co pomaga w ich usuwaniu z organizmu.
– Zapobiega zaparciom i wzdęciom.
– Usuwa złogi pokarmowe z jelit, dzięki czemu nie wytwarzają się w nich szkodliwe toksyny.
– Chroni nasz układ sercowo-naczyniowy dzięki obniżaniu poziomu „złego” cholesterolu LDL.
– Tworzy w jelitach korzystną florę bakteryjną sprzyjającą dobremu trawieniu.
– Błonnik Witalny pomaga również przy biegunkach, wiążąc zbyt luźną masę pokarmową w jelitach.
– W skład Błonnika Witalnego wchodzą nasiona i włókna Babki Płesznik oraz Babki Jajowatej.
– Nasiona i włókna Babki Płesznik tworzą w naszych jelitach żel ułatwiający przesuwanie pokarmu, zaś Babki Jajowatej zwiększają swoją objętość, dając poczucie sytości.

Stosowanie Błonnika Witalnego:
Najczęściej zaleca się spożywanie Błonnika Witalnego dwa razy dziennie w postaci maceratu – należy w tym celu zalać Błonnik wodą, odczekać kilka minut aż nasiąknie, wymieszać i wypić w całości. W trakcie stosowania błonnika konieczne jest picie dużej ilości wody. Dobrze jest pić błonnik na -15-30 minut przed posiłkiem.

Czy wiesz, że:
– Jagody Goji pochodzą z Chin, gdzie są wykorzystywane w medycynie naturalnej od 2,5 tysiąca lat.
– Mają słodkawy smak z ziołowym posmakiem.
– Zawierają bogactwo witamin, w tym C, B1, B2, B6 oraz E.
– Są źródłem wielu minerałów, takich jak fosfor, wapń, żelazo, miedź, cynk i selen.
– Jako jedne z nielicznych roślin zawierają aż 18 aminokwasów, są więc świetnym źródłem białka, szczególnie dla osób będących na diecie roślinnej.
– Dzięki wysokiej zawartości przeciwutleniaczy są nazywane „fontanną młodości”.
– Dostarczają nam 5 nienasyconych kwasów tłuszczowych z grupy omega-6, niezbędnych do właściwej regulacji gospodarki hormonalnej, a także pracy układu nerwowego i mózgu.
– Sprzyjają zdrowiu oczu – Jagody Goji zawdzięczają swoją barwę karotenoidom, w tym między innymi substancjom o nazwie zeaksantyna i luteina – związkom, które chronią siatkówkę i plamkę żółtą oka przed starzeniem.
– Karotenoidy sprzyjają też zdrowiu skóry, dlatego bywają dodawane do produktów kosmetycznych.
– Goji mogą łagodzić ból odczuwany podczas miesiączki – dzięki działaniu rozkurczowemu.
– Wzmacniają układ odpornościowy, dlatego zaleca się je szczególnie w okresie przesilenia i wytężonego wysiłku. Bywają też uważane za naturalny sposób na podniesienie poziomu energii.
– W Chinach Jagody Goji najczęściej są spożywane nasączone lub gotowane w potrawie.

Zastosowanie kulinarne Jagód Goji:
Goji używa się zwykle jako dodatku do innych potraw. Są idealne na przykład do:
– koktajli
– owsianki
– sałatek owocowych
– zielonych sałatek warzywnych,
– herbaty.
Można je również jeść samodzielnie lub wymieszać z orzechami, rodzynkami i innymi suszonymi owocami.

Miniprzepis na Napakowany przeciwutleniaczami koktajl (smoothie) z Jagodami Goji
Będziesz potrzebować:
1 szklanka wody, herbaty owocowej lub wody kokosowej
1 szklanka mrożonych jagód, truskawek, malin lub jeżyn
¼ szklanki suszonych Jagód Goji
¼ szklanki wiórek kokosowych
ksylitol, stewia lub inna substancja słodząca
Miksuj wszystkie składniki tak długo, aż uzyskasz pożądaną konsystencję.

Na zdrowie!

Komosa Ryżowa Biała – lek na całe zło?

Czy wiedziałeś, że:
– Inkowie nazywali Quinoę „matką wszystkich nasion” i czcili ją jako świętą roślinę.
– Istnieją trzy typy Komosy Ryżowej: biała, czerwona i czarna.
– Komosa Ryżowa praktycznie nie zawiera nasyconych kwasów tłuszczowych!
– Nie zawiera glutenu!
– Ma więcej błonnika niż większość zbóż.
– NASA wytypowała komosę ryżową jako kandydata do uprawy na pozaziemskich stacjach kosmicznych, ponieważ zawiera dużo skoncentrowanych wartości odżywczych oraz jest łatwa w uprawie i przygotowaniu.
– Organizacja Narodów Zjednoczonych ogłosiła rok 2013 Rokiem Komosy Ryżowej – w uznaniu jej wysokiej zawartości różnorodnych składników odżywczych oraz roli, jaką może pełnić w żywieniu rosnącej populacji ludzi.
– Oprócz wysokiej zawartości witamin i minerałów na szczególną uwagę zasługują obecne w quinoi flawonoidy – szczególnie kwercetyna i kemferol. Zawartość kwercetyny jest wyższa nawet niż w żurawinie! Kwercetyna i kemferol wykazały w badaniach szereg prozdrowotnych działań: przeciwwirusowe, przeciwzapalne, przeciwnowotworowe oraz przeciwdepresyjne.

Zastosowania kulinarne:
– Smakuje pysznie na ciepło i na zimno.
– Jej delikatny smak sprawia, że świetnie łączy się z wieloma składnikami.
– Nadaje się jako dodatek do obiadu zamiast ziemniaków czy ryżu.
– Jest świetną bazą do sałatek z warzyw świeżych lub gotowanych.
– Można ją dodać do zupy (np. do krupnika zamiast kaszy).
– Idealna do nadziewania i zapiekania (np. jako nadzienie do pieczonej papryki czy bakłażanów).

Miniprzepisy (do dowolnej modyfikacji):
– SAŁATKA Połącz ugotowaną komosę białą ze świeżym szpinakiem, fetą, pomidorami i czerwoną cebulką. Dodaj odrobinę ulubionego tłoczonego na zimno oleju i szczyptę ziół prowansalskich.
– PRZYSTAWKA Wymieszaj ugotowaną komosę, pokrojone grzyby kurki, natkę pietruszki, łyżkę tartego sera, zagęść oliwą i dopraw do smaku. Następnie włóż do wydrążonych pomidorów lub papryki. Posyp serem. Zapiekaj ok. 25 minut.
– DESER Pokrój w kostkę wybrane owoce egzotyczne – np. mango, kaki i ananasa, wymieszaj z ugotowaną komosą, dodaj świeżą bazylię, szczyptę cukru i sok z limonki. Odstaw do schłodzenia.

Smacznego!

Ksylitol – słodkie zdrowie

Ciekawe fakty o Ksylitolu:

– Jest wytwarzany z soku brzozy i innych drzew, dlatego często bywa nazywany „cukrem brzozowym”.
– Dba o Twoje zęby – Ksylitol ma wyraźne działanie przeciwpróchnicze, dlatego jest dodawany do gum do żucia i cukierków dla dzieci.
– Reguluje poziom kwasowości (pH) w ustach – w ten sposób neutralizuje kwasy, które mogłyby uszkodzić zębów.
– Ma bardzo niski indeks glikemiczny – IG = 8, dzięki czemu jest idealny dla diabetyków.
– Sprzyja chudnięciu – słodycze z Ksylitolem zaspokajają nasz apetyt na słodkości, ale dostarczają dużo mniej kalorii. Sam Ksylitol ma zaledwie 2,4 kcal na 1 gram, w przeciwieństwie do 4 kcal w przypadku zwykłego cukru.
– Dzięki niskiemu indeksowi glikemicznemu Ksylitol nie powoduje nadmiernego wydzielania insuliny, której wahania powodują wzrost apetytu. Innymi słowy: Ksylitol sprzyja poczuciu przyjemnego nasycenia i nie wywołuje chęci na dokładkę.
– Światowa Organizacja Zdrowia określa Ksylitol jako zupełnie bezpieczny dla zdrowia niezależnie od przyjmowanej dawki. Inne źródła podają efekt przeczyszczający jako jedyny możliwy efekt uboczny spożycia bardzo dużej dawki Ksylitolu.
– Ksylitol jest przez nasz organizm absorbowany bardzo powoli i tylko w pewnej części, dzięki czemu jest dobrym uzupełnieniem diety na spadek masy ciała.
– Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) zaleca Ksylitol jako zamiennik cukru ze względu na niższe ryzyko wystąpienia cukrzycy i chorób układu sercowo-naczyniowego.
– Ksylitol znajduje się również w śliwkach, truskawkach i kalafiorze.

Zastosowanie kulinarne Ksylitolu jest wszechstronne:
– Ksylitol jest świetny do pieczenia – zrobisz z nim świetne ciasto marchewkowe, brownie, a nawet pierniczki i babkę!
– Do zimnych deserów – przygotujesz z nim domowej roboty lody, galaretki czy frużelinę.
– Do słodzenia zimnych i ciepłych napojów, w tym kompotów, lemoniady, kawy i herbaty.

Tym razem dentysta pochwali Cię za jedzenie słodyczy!